Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Scaniaolsson

Sidor: 1 ... 8 [9] 10 ... 18
121
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 20:11 - 26/11 2014 »
Nä Trädets före detta 6410 (OTD 919) har inte blivit 8210 i Töllsjö.
Den bil som blivit 8210 är gamla P 641 från Vegby (OEN 920), den kom dit redan när Vegby fick Horreds före detta BAS I:a på Scania P 94 chassi.

Finns ytterligare en P 93:a från 1990 i förbundet, nämligen 1710 i Borgstena.
Den har sin tidigare historia i Limmared.

122
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 05:46 - 24/11 2014 »
Luftpaketen sitter på en utdragbar släde i ett av skåpen bak på bilen.
Syns lite på en av bilderna från SR Sjuhärads reportage.

Det är väl ett led i det nya tänket att dels inte ha mer material än nödvändigt inne i hytten och samtidigt hänger man inte in ev "röksmittat" material i hytten efter en insats.

Gör ju även att sätena bak lättare kan 3-punktsbälten på alla platser, allt för det åkandes säkerhet.

Peter

123
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 19:29 - 17/11 2014 »
En annan sak som (tyvärr) spelar in i dagens samhälle är att alla företag och organisationer ska vara miljöcertifierade. Då rimmar det illa med en gammal Volvo C303:a eller liknande i vagnparken.

Vi gjorde oss förra året av med två fullt fungerande C303:or till stor del av den anledningen.
Att dom fordonen sen oftast max rullade 100 mil om året spelade ingen roll.

Därför tycker jag personligen det är väldigt kul när t.ex. Sala-Heby för något år sedan köpte en helt ny Unimog.

Peter.

124
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 09:01 - 17/11 2014 »
Terrängförmågan hos en "japanpickup" sitter fler gånger än man tror bakom ratten och styr.
Visst dom har en begränsning, men det går att komma längre ut i markerna än man tror.

En kollega till mig hade fram till cirka 1999 en Volvo C303 som linjebil här på jobbet.
Han hävdar fortfarande att "gamla 22:an" är den bästa jobbebilen han haft.
Nu ska det väl tilläggas att den var upphottad med riktigt bra stolar samt servostyrning.

Peter.

125
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 21:23 - 16/11 2014 »
Är nog lite så att man satsar på mindre fordon typ terränghjulingar om man verkligen vill köra i svårare terräng.
4 & 6-hjulingarna är vanliga i vagnhallarna idag på många ställen.

Peter

126
Räddningstjänst och brandkår / SV: Varför inte Land Rover?
« skrivet: 18:17 - 16/11 2014 »
Vikten är nog inte så stort problem med Defendern, även inom min egen yrkesvärld (elkraft) är den ovanlig. Vi har i företaget tidigare haft en Defender uppe i Blekinge.

Här i Skåne valde montörerna istället Mitsubishi L200, anledningen till det valet var köregenskaperna.
Inget illa om Land Rovern, men på bra landsvägar var L200:an trevligare som bil.
Land Rovern är en riktig terrängbil.

En bil som jag personligen dock tror kan utmana i det segmentet är Isuzu D-Max, hyggligt billig och med rätt påbyggnad bra lastvikt.

Finns redan minst två inom Räddningstjänsten (Kisa och Töcksfors), även i "elverksvärlden" har ett antal dykt upp nu senaste tiden.

Lär nog kunna bli fler.

Peter

127
Räddningstjänst och brandkår / SV: Volvo
« skrivet: 21:03 - 16/10 2014 »
Hoppsan, misstog mig visst på 5840 i Götene !  ::)

Men så är jag ju inte så hemma på Volvo heller !!!  ;D ;D ;D

128
Räddningstjänst och brandkår / SV: Volvo
« skrivet: 16:04 - 14/10 2014 »
Kan det möjligen vara nya 3010 till Lessebo, på årsmötet var ju budet att man skulle köpa Autokaross demo BAS 4:a.

Jag må vara scanianörd, men Volvos FMX är faktiskt också väldigt snygg som brandbil.

129
Räddningstjänst och brandkår / SV: Volvo
« skrivet: 21:26 - 13/10 2014 »
Utöver redan nämnda så har jag följande Volvo FMX i registret.

Uppsala Brandförsvar (BAS 4 Östhammar är på gång & Lastväxlare i Gimo)
Arvika (Lastväxlare)
Östra Skaraborg (2 st i Mariestad. BAS 1 & Tankbil)
Götene (Tankbil)
Alingsås (Lastväxlare)
Östra Kronoberg (BAS 4 i Lenhovda)

Sen såldes Autokaross demobil (BAS 1) till Salten Brannvesen i Bodö (Norge).

Så det har kommit en del och mer är säkert på väg.

Peter

130
Föreningen SUF / SV: Ã…rets sista möte - Bohus
« skrivet: 10:02 - 20/09 2014 »
Hoppas mötet blir bra idag, har själv tyvärr inte möjlighet att närvara.

Som en del av besöksgruppen får jag passa på att tacka för det gångna årets mötesverksamhet.
Väl mött igen till alla under 2015.

Peter

131
Övrigt / SV: copyright på bilder
« skrivet: 13:35 - 17/09 2014 »
Svaret är kort och enkelt. JA, fotografen "äger" copyrighten till sina bilder och man ska ha vederbörandes godkännande för att få använda bilder.

Peter.

132
Övriga fordon / SV: Volvo C303 -77 (DWM 979)
« skrivet: 09:49 - 14/09 2014 »
Har du något som tyder på att den varit inom räddningstjänsten ?
Lidköping Elnät har tidigare haft rött som firmafärg, numera kör dom dock med silver / grått.

Peter.

133
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 17:32 - 06/09 2014 »
Hedareds Volvo F7:a är utbytt, dom ärvde Sätilas Volvo FL 10 när Ringhalsbilen kom dit.

Meningen är att Torestorp ska få en "3,5 tonnare" med skärsläckare.
Tanken är att dom ska bli regional resurs.
Detta är från en mycket säker källa, träffade en av deltidarna från Torestorp på Lastbil 2014 på Elmia.

Peter.

134
Är det bara tillfälligt, eller är det meningen att "Lundabilen" ska bli 1030 permanent ?

135
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ny tankbil till Enköping
« skrivet: 18:50 - 03/09 2014 »
Känns som om det kan vara en arbetsplattform för arbete med tunga fordon vid trafikolyckor.
Om jag inte minns helt fel har Enköping-Håbo haft den typen av plattform på sitt tung räddningssläp tidigare.

Sidor: 1 ... 8 [9] 10 ... 18