Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 7 [8] 9 ... 22
106
Man lyckades inte sälja bilen eftersom man inte fick ut det pris man hade tänkt sig. Istället har den behållits och utrustningen har justerats lite. För tillfället finns inga planer på utbyte längre.

107
Jag tycker också att det ska vara kraftigt och "riktigt" ljud i brandbilssiréner. Jag ser dock en fördel i att ibland ha en "klenare" sirén under nattetid och vid enkla trafikförhållanden. Av det skälet har våra två senaste brandbilar i Strängnäs (241-4010 och 241-4040) både en klenare elektronisk sirén och Martin kompressorsirén med fyra horn. De kan användas var för sig eller samtidigt vilket ger optimala möjligheter till anpassning av ljudet. Samma tänk finns på befälsbilarna i Mora och Uppsala.

När det gäller Martin kompressorsirén på personbilar är det numera mycket trångt med utrymme. Nilssons lyckades dock bra på Moras Volvo XC70. När Strängnäs byggde sin XC70 så vägrade Euro-Lans att montera Martinsírén på grund av platsbrist.

108
Föreningen SUF / SV: Utryckning! nr 4/2016
« skrivet: 23:36 - 31/12 2016 »
Förhandsexemplaren har kommit till redaktionen så i början på nästa vecka borde alla medlemmar ha sin tidning i brevlådan!

109
Föreningen SUF / Gott Nytt Ã…r
« skrivet: 23:34 - 31/12 2016 »
Jag vill önska alla SUF:s medlemmar och forumdeltagarna ett riktigt Gott Nytt Ã…r!

110
Det är en digital LED-skylt för text och pilar. Via en förprogrammerad kontrollpanel i hytten kan man lägga in upp till 200 olika texter/mönster. Tyvärr är den trasig på grund av ett fabrikationsfel och en ny kommer vecka 2. Vi har tänkt använda den vid exempelvis trafikolyckor med text som "Kör sakta", "Olycka", "Vägen avstängd" och liknande. Man kan förstås skriva Gott Nytt Ã…r också...

111
Tankbilen 241-4040 (Volvo FL 10 6x2 -96), den gamla släckbilen 241-4210 (Scania P 93 -90), den gamla pickupen 241-4170 (Toyota Hilux -01) och IVPA-bilen 241-4060 (Volvo V 70 XC -01) kommer samtliga att säljas under vintern.

Just nu har vi en av de befintliga tankcontainrarna på omlackering i Eskilstuna. När den är klar och uppmärkt med reflexdekor igen kommer den nya lastväxlaren 241-4040 att sättas i trafik som tankbil/barriärbil.

Vi har ännu inte köpt någon ny 241-4060. Planen är att köpa en lätt begagnad mindre SUV som ska bli IVPA-bil och dragfordon för diverse släpkärror. En biltyp som vi har tittat lite på är Skoda Yeti.

112
Räddningstjänst och brandkår / SV: SÄRF
« skrivet: 11:32 - 23/12 2016 »
Den första nya släckbilen till SÄRF från Sala Brand levereras på tisdag 27/12. När jag var hos påbyggaren igår pågick de sista justeringarna. Det är en Scania P 410 LB -16 med CP31-hytt och BAS I DL-byggnation, reg.nummer CUW 443. Den ser riktigt bra ut! Tyvärr var det inte läge att ta någon bild.

113
Sala Brand vann upphandlingen av ny 1010 så det blir ytterligare en Scania/Sala i Eskilstuna.

En ny VW Touareg är beställd för att bli 1080.

114
Sedan i början av veckan är nya 4110 i full tjänst och nya 4410 är uppmärkt för att gå i drift nästa vecka. Nya 4210 får vänta tills efter årsskiftet.

115
Det stämmer, en ny 1010 är under upphandling. Offerterna är inne men jag vet inte om tilldelningsbeslutet är klart. Det borde innebära leverans till våren.

Det stämmer också att man tills vidare har skrinlagt planerna på enbart lätta fordon i Torshälla och endast en tung släckbil på huvudstationen. Gamla 1010 blir 1110 och gamla 1110 blir 1510 i Näshulta.

Kvicksunds FIP fungerar vad jag förstås bra.

116
Nu är det även klart med beställning av en "polsk" BAS-bil till Halmstad.

117
Nej, rockaderna är inte klara ännu.
Nya 4010 är i tjänst
Gamla 4010 blir snart 4110
Gamla 4110 blir 4410
Gamla 4410 blir 4210
Gamla 4210 utrangeras

Nu har Eskilstuna precis fått in offerter på en ny 1010 och tilldelningsbeslut är ännu inte fattat.
När den kommer blir nuvarande 1010 istället 1110 och gamla 1110 blir 1510.

118
Räddningstjänst och brandkår / SV: TMA-skydd på lastväxlare
« skrivet: 14:39 - 22/10 2016 »
Det är ju ingen som har påstått att Södertörns lastväxlarcontainer är den första med TMA-skydd, det är ju som sagt vanligt sedan mycket länge i vägarbetssvängen.

Det är däremot är helt klart att Södertörn blir den första räddningstjänsten som har TMA på ett "riktigt" brandfordon och därmed även är först med TMA på lastväxlarram för räddningstjänst. Många andra räddningstjänster har funderingar om liknande saker.

Jag skulle gärna ha ett TMA monterat på en tankcontainer men då vill jag kunna ställa av containern plant på marken vilket just nu verkar vara svårt att lösa. Den får ställas antingen kraftigt framåtlutad eller på stödben vilket försvårar tankbilsfunktionen om man vill ha containern som egen enhet.

119
Scania är mycket tydliga med att både det gamla och det nya programmet kommer att tillverkas parallellt ända tills hela den nya produktserien är introducerad. Det är alltså ingen risk att det blir glapp när det gäller "vanliga" hytter utan de gamla byggs tills ersättarna är igång. Crew Cab är däremot en ganska ovanlig produkt och det kan bli ett mindre glapp, det har det ju blivit tidigare för både Scania och Volvo.

120
Det är helt riktigt att det bara är "flaggskeppen" R och S för fjärrtransporter som är presenterade och Scania har sagt att lanseringen av övriga produkter kan ta upp till två år.

Sidor: 1 ... 7 [8] 9 ... 22