Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Övrigt => Övrigt => Ämnet startat av: Martin s-931 skrivet 12:30 - 28/07 2013
-
http://www.youtube.com/watch?v=xW2ligi_LBQ
En film från Ängelholm. Är filmen trovärdig?
Har ni ringt 112 någon gång? Vad hade hänt? Hur fungerade det?
-
Lite mer annorlunda om man ska ha sjukvårdshjälp av Medhelp
-
Det är en helt ok film hur det fungerar tycker jag, så länge inte Medhelp är inblandade för då är det en lite annan hantering
-
Hur fungerar det med Medhelp? Jag är inte så insatt. Ringer man till SOS och blir vidarekopplad till Medhelp? Förlorar man då inte en del av samarbetet mellan myndigheter?
-
Ja, det är riktigt. Om man ringer 112 så gör SOS-operatören en snabb och "grov" intervju för att få fram vad det är som har hänt. Om det är ett ambulansärende så skickas samtalet vidare till Medhelp som gör en ny intervju och larmar ut ambulansen. Vid samverkanslarm (t ex trafikolycka) gör SOS-operatören en mer omfattande intervju där Medhelp och räddningstjänstens befäl ligger på medlyssning. Medhelp får därefter ta över samtalet om man vill fråga ytterligare om personskadorna.
Fyrklöverlandstingen hävdar att Medhelps hantering är snabbare än den som SOS har gjort tidigare men man glömmer då att räkna in tiden från inringt 112 tills Medhelp är med i samtalet - det handlar ofta om en rejäl tidsfördröjning. Att knyta in flera olika led gör ju ingenting snabbare.
-
Hur fungerar det med Medhelp? Jag är inte så insatt. Ringer man till SOS och blir vidarekopplad till Medhelp? Förlorar man då inte en del av samarbetet mellan myndigheter?
här på Gotland har vi haft/och har fortfarande några månader Medhelp som larmar ut ambulanserna och SSBF som larmar räddningstjänsten. När jag frågade SSBF om hur larmkedjan ser ut vid ett IVPA larm fick jag följande förklaring:
Man ringer SOS, man beskriver läget, de kopplar till Medhelp och bedöms det som akut ringer Medhelp upp SOS som i sin tur ringer upp SSRC för medlyssning så de kan larm rätt enhet
-
I Sörmland ändrade man efter ett halvår av Medhelps arbete (maj 2012) hanteringen av förmodat hjärtstopp så att SOS-operatören fick hänga kvar på medlyssning av Medhelps intervju (omvänd medlyssning jämfört med andra typer av samverkanslarm). Detta för att kunna vinna tid och larma ut räddningstjänst så fort som Medhelps sjuksköterska sa att man ska dra IVPA. Detta är nu efter en försöksperiod permanentat.
Det stora problemet med att ha både Medhelp och SOS är att de inte arbetar i samma tekniska system. De kan därför inte läsa vad "den andra" centralen har skrivit i ärendet eller se var "den andra" centralens resurser finns. Om man tittar på t ex Storstockholms och Södertörns egna ledningscentraler så har de samma tekniska system som SOS så att alla hela tiden har tillgång till samma information.
-
Kan vara så att man har så här på Gotland också vid ev hjärtstopp det vet jag inte, men tror dom svarade generellt över hur det ser ut vid ev IVPA larm.
-
http://www.youtube.com/watch?v=xW2ligi_LBQ
En film från Ängelholm. Är filmen trovärdig?
Har ni ringt 112 någon gång? Vad hade hänt? Hur fungerade det?
Kvinnan som ringer vet exakt vad hon ska säga, vet adressen, kan sitt eget mobilnummer. Hon är lugn som om hon ringde till en kompis. Det är kanske inte alltid så det fungerar?
-
Jag har själv varit tvungen att ringa, och nej, det kanske inte är lika lätt för operatören att höra vad man säger när det ringer en stressad uppringare, i synnerhet när man ringer om ens familjemedlem, men de ställer frågan en gång till och kan läsa mellan raderna.
Min samtalstid var 5min och 27sek, under den tiden skedde exakt det som jag skrev tidigare med larmkedjan om Medhelp och IVPA, när jag la på "landade" deltidsstyrkan utanför dörren. Så jag kan gå i god på att det är väldigt snarlikt
-
http://www.youtube.com/watch?v=xW2ligi_LBQ
En film från Ängelholm. Är filmen trovärdig?
Har ni ringt 112 någon gång? Vad hade hänt? Hur fungerade det?
Kvinnan som ringer vet exakt vad hon ska säga, vet adressen, kan sitt eget mobilnummer. Hon är lugn som om hon ringde till en kompis. Det är kanske inte alltid så det fungerar?
Syftet med filmen är att förklara hur larmkedjan fungerar sedan är det självklart att den uppringande kan vara mer eller mindre stressad, men oavsett det så fungerar larmkedjan i pricip alltid som i filmen
-
Har man medlyssning i hela Skåne eller är det något prov i Ängelholm? Jag har bara aldrig uppmärksammat det någon annanstans.
-
Medlyssning av ungefär på samma sätt som idag har alltid funnits i SOS Alarms alla larmcentralers arbetsmetodik sedan det blev datoriserade system :)
-
Medlyssning av ungefär på samma sätt som idag har alltid funnits i SOS Alarms alla larmcentralers arbetsmetodik sedan det blev datoriserade system :)
Jag menar ute hos brandstationer och ambulans. Förlarm hette det visst.
-
Både förlarm och extern medlyssning finns ute på räddningstjänsterna. Förlarm innebär att SOS kan dra ett larm innan all information är klar, de behöver i princip enbart veta händelsetyp samt stationsområde. På så sätt vinner man tid och brandmännen är redan på väg när huvudlarmet kommer. I Dalarna strävar vi efter ett förlarm på mellan 20-40 sekunder efter inkommet 112-samtal, medan huvudlarmet ska komma max 90 sekunder senare.
Medlyssning innebär som ni var inne på att räddningsoperatören på SOS får medhörning på larmsamtalet, men det finns också extern medlyssning vilket innebär att ett brandbefäl hör samma sak. Jag tror att extern medlyssning funnits i ca 10 års tid. Vilken befälsfunktion som får den externa medlyssningen är nog olika beroende på organisation, vi har den på räddningschefsberedskapen i norra Dalarna (Mora/Orsa/Älvdalen).
-
I Sthlm kör vi inom polis på salsa-larm. Dock är larmkedjan lång. SOS-operatör tar emot samtal, amb + brand på medlyssning. Sedan ringer operatören till Lkc. Lkc skapar HR. ropar sedan ut jobbet på radion. Det kan vara flera minuters fördröjning från samtal till 112 innan en ledig radiobil rullar på jobbet.
-
I Sthlm kör vi inom polis på salsa-larm. Dock är larmkedjan lång. SOS-operatör tar emot samtal, amb + brand på medlyssning. Sedan ringer operatören till Lkc. Lkc skapar HR. ropar sedan ut jobbet på radion. Det kan vara flera minuters fördröjning från samtal till 112 innan en ledig radiobil rullar på jobbet.
Man skulle kanske lagt det som ett allmänt anrop?
-
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.
http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/ (http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/)
Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.
-
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.
http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/ (http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/)
Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.
Jag anser att räddning & ambulans gärna kan vara i samarbete, som på gamla goda tiden med sos-alarm.
Polisen anser jag ska vara som idag - alla dagar i veckan. Helt fristående och vara kvar inom polimyndigheten.
MSB ser jag inte på ngt. sätt kunna vara ansvarig för en polismyndighet och den myndighetsutövningen som är.
Ser gärna bra samarbete och utökad medlyssning på inkommande 112 samtal mellan polis & sos.
Att tror att det är lika arbete mm på SOS/Medhelp och LKC är fullständigt befängt. Men det hoppas jag ingen tror det är.
-
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.
http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/ (http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/)
Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.
Jag anser att räddning & ambulans gärna kan vara i samarbete, som på gamla goda tiden med sos-alarm.
Polisen anser jag ska vara som idag - alla dagar i veckan. Helt fristående och vara kvar inom polimyndigheten.
MSB ser jag inte på ngt. sätt kunna vara ansvarig för en polismyndighet och den myndighetsutövningen som är.
Ser gärna bra samarbete och utökad medlyssning på inkommande 112 samtal mellan polis & sos.
Att tror att det är lika arbete mm på SOS/Medhelp och LKC är fullständigt befängt. Men det hoppas jag ingen tror det är.
Visst skulle det fungera med samma tekniska lösning för alla så kallade blåljusmyndigheter i Sverige!
Se på Spanien och Valencia som använder samma system som SOS Alarm, där används systemet naturligtvis på ett sätt som gör att det finns ett reglerat behörigtsystem men som också medgör att vissa speciella händelser gör det möjligt att flera organisationer kan jobba en samma ärende tillsammans